تفاوت شمش، بیلت، بلوم و اسلب
تفاوت شمش، بیلت، بلوم و اسلب

فرآیند تولید فولاد

شمش، بیلت، بلوم و اسلب از مهم ترین فرآورده های میانی نورد فولاد هستند که برای تولید انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. این فرآورده ها در کوره های آهن گدازی  ذوب شده و به همراه با عناصردیگری مانند غیرفلزات (کربن، گوگرد، فسفر و سیلیسیُم) و در بعضی موارد با فلزات (کُرُم، نیکِل، وانادیُم، مولیبدن و غیره) به صورت آلیاژ به کار می برند و محصول نهایی به نام های اصلی فولاد و چدن تولید می شوند. سپس از فولاد ساخته شده انواع میلگردهای ساده و آجدار، انواع تیرآهن، انواع قوطی فولادی و لوله، انواع و نبشی ناودانی، انواع ورق و ... تولید و روانه بازار می شوند.

 

شمش  (Ingot)

 

شکل سطح مقطع عرضی شمش ذوزنقه است و طول این محصول کمتر از دو متر بوده و ابعاد ظاهری شمش ها برای حمل و نقل و انبار کردن آن بهینه شده است.

شمش فولادی

 

بیلِت یا شِمشال  (Billet)

 

بیلت از لحاظ طولی از شمش طویل تر است و سطح آن دایره یا مربعی با عرض کمتر از 15 سانتی متر یا سطح مقطع کمتر از 230 سانتی متر مربع است.

بیلت از طریق ریخته گری مستقیم، اِکستروژن (بیرون رانی) و یا از طریق نورد شمش بدست می آید.             

در ایران بیلتهای فولادی در گریدهایSP3  و SP5 ارائه می گردند که طبق استانداردهای روسی تولید می شوند. از گرید SP5 معمولاً در ساخت میلگرد استفاده می گردد و از گریدSP3  در نورد مقاطعی مانند تیرآهن و نبشی استفاده می گردد.

(اگر به فرایند ساخت میلگرد علاقه مندید میتوانید مقاله تولید میلگرد را مطالعه کنید)

خط تولید بیلت

 

بلوم یا شمشه  (Bloom)

 

بلوم در واقع همان بیلت با عرض بیش از 15 سانتی متر یا سطح مقطع بیش از 230 سانتی متر مربع است. بلوم عمدتاً برای ساخت ریل، تیرآهن، قوطی، ناودانی، سپری و … استفاده می شود.

 

تولیدکنندگان بلوم
خط تولید بلوم

 

اِسلَب (Slab)

 

سطح اسلب بر خلاف بیلت و بلوم مربع نیست و مستطیل شکل می باشد. عرض آن 1.25 متر و طول آن 12 متر و ضخامت آن 230 میلی متر است. از اسلب برای ساخت ورقهای فولادی، صفحه و ... استفاده می‌شود. به اسلب، سلب و یا تختال نیز گفته می شود.

تولیدکنندگان تختال-اسلب

وضعیت تولید فولاد خام و فرآورده های میانی نورد فولاد در ایران در شرایط مناسبی به سر می برد برای  مثال فولاد خوزستان یکی از بزرگترین واحدهای تولید این محصولات در کشور است که سالانه حدود 2.2 میلیون تن بلوم و بیلت و 1.3 میلیون تن اسلب تولید می‌کند.
تولیدات فولاد خوزستان در اسل 1396
 

قیمت داخلی و جهانی  بیلت:

 

آخرین قیمت ثبت شده برای بیلت فولاد خوزستان در انبارهای تهران قیمت 4080 تومان تا 4180 تومان در روز های پایانی اسفند به ثبت رسیده است .

برای قیمت مبادله شده بیلت ترکیه : 460-450 $/ton در هر تن و برای بیلت CIS  : 460-450 $/ton  به ثبت رسیده است.

با توجه به قیمت ارز همچنان نگاه تولیدکنندگان به صادرات است که میتواند در ارز آوری کمک شایانی به اقتصاد کشور داشته باشد.

 

همراه ما باشید...