راهنمای خرید نبشی
راهنمای خرید نبشی

راهنمای خرید نبشی

 

مختصری در مورد نبشی

نبشی (Angle) یکی از پرکاربردترین پروفیل های فولادی است که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، ماشین سازی و ... به صورت تکی یا دوبل به کار می رود. شکل ظاهری نبشی به صورت حرف L می باشد که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است.

دو مشخصه اصلی تعیین سایز نبشی ها طول بال و ضخامت بال می باشد. نبشی ها از نظر اندازه بال به دو دسته نبشی با بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می شوند. اگر نبشی با بال مساوی باشد برای مثال به صورت L20*3 نشان داده می شود که 20 همان طول بالهای نبشی و 3 ضخامت هر بال بر حسب میلیمتر است. اگر نبشی با بال نامساوی باشد مثلاً به صورت L20*10*3 نشان می دهند که 20 و 10 به ترتیب طول بال بزرگتر و کوچکتر نبشی و 3 ضخامت بال ها بر حسب میلیمتر می باشد.

نبشی ها در شاخه های 6 و 12 متری تولید می شوند و در ساختمان بسته به نوع کاربرد ممکن است به صورت خرد شده یا لقمه ای به کار رود. نبشی ها از نظر طول بال از سایز 2 تا 20 سانتیمتر در بازار موجود می باشند.

انواع نبشی                                                                                           

وزن نبشی

 

از مهم ترین آیتم های انتخاب نبشی وزن آن است. برای اینکه بدون مراجعه به جدول اشتال بتوانیم وزن یک نبشی با بالهای مساوی را محاسبه کنیم طول شاخه نبشی را ضرب در طول بال ضربدر ضخامت بال ضربدر وزن مخصوص آهن یعنی 7850 و در نهایت بخاطر وجود دو بال ضربدر دو می کنیم.

 برای مثال اگر بخواهیم وزن یک شاخه 6 متری از نبشی L20*3 را به دست بیاوریم به صورت زیر عمل میکنیم:

2*[6*0.02*0.003]*7850=5.652 kg

در شکل های زیر جدول اشتال مربوط به هر دو نوع نبشی نشان داده شده است که در ستون G وزن واحد مترطول برای هر سایز نبشی مشخص است.

 

مطالب مرتبط: جدول اشتال چیست و چه کاربردی دارد؟


 

جدول اشتال نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی                                                 

در جدول زیر میتوانید وزن های تقریبی تعدادی از نبشیهای  تولیدکننده ها را مشاهده نمائید.
 

وزن نبشی اعلامی تعدادی از کارخانه ها

 

 

همچنین برای مشاهده وزن نبشی میتوانید به صفحه جدول وزنی مراجعه نمائید.

 

نبشی فابریک و نبشی پرسی

نبشی ها از نظر نوع تولید نیز به دو دسته پرسی و فابریک دسته بندی میشوند. نبشی پرسی در اصل از یک ورق فولادی به طول 6 متر تشکیل شده است که توسط دستگاه های نورد سرد از عرض خم شده و به شکل دلخواه در می آورند. ضخامت و سایز نبشی پرسی توسط دستگاه رول فرمینگ تنظیم می شود. اما نبشی های فابریک در کارخانه و توسط قالب مخصوص از ابتدا به شکل نبشی در سایزها و ضخامت های مختلف تولید می شوند. نبشی فابریک از کیفیت و در نتیجه قیمت بالاتری نسبت به نبشی های پرسی برخوردار است.

 

 

برخی از برندهای تولیدکننده نبشی در ایران

نکات ضروری هنگام خرید نبشی

اولین قدم برای انتخاب و خرید نبشی کسب اطلاعات دقیق و مشاوره از مهندس طراح سازه و پروژه است. قبل از خرید نبشی ابتدا باید نوع دقیق نبشی مورد نیاز و و سایز و ضخامت آن را تعیین کنیم تا متحمل خسارات ناشی از انتخاب و خرید اشتباه نشویم.

خرید نبشی به صورت کیلویی و در بعضی از شهر های کشور، بصورت شاخه ای صورت میگیرد. در نتیجه وزن هر شاخه نبشی علاوه کیفیت، بر قیمت نهایی نیز تاثیرگذار است، و نبشی های هر کارخانه وزن های متفاوتی دارد. در نتیجه یکی از اِلِمان های مهم تاثیر گذار در خرید نبشی، وزن آن است.

استفاده از خدمات مشاوره تخصصی رایگان کارشناسان آهنگر برای انتخاب بهترین و به صرفه ترین برند های تولیدکننده نیز میتواند از مراحل یک خرید خوب تلقی شود.

فروشگاه اینترنتی آهنگر ارائه دهنده آخرین و به روز ترین قیمت نبشی برند های مختلف بازار می باشد.

برای مشاهده قیمت روزانه و مقایسه انواع نبشی در سایز و ضخامت مختلف به صفحه محصول نبشی مراجعه فرمائید همچنین میتوانید برای استعلام قیمت و دریافت پیش فاکتور لطفا با شماره تماس 43000023-021 تماس حاصل فرمائید.