راهنمای خرید تیرآهن
راهنمای خرید تیرآهن

مختصری درمورد تیرآهن

تیرآهن یکی از مهم ترین پروفیل های فولادی در صنعت ساختمان است که در اکثر ساختمان های با اسکلت فلزی کاربرد دارد. تیرآهن معمولا در ساختمان به عنوان تیر یا ستون و... به صورت تکی یا دوبل استفاده میشود که وظیفه تحمل بار وارده به ساختمان و انتقال بار به سایر اعضا را بر عهده دارد. تیرآهن ها نقش اساسی در سازه دارند و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند، بنابراین باید در انتخاب و خرید آنها نهایت دقت را به کار ببریم تا بهترین عملکرد را از آنها مشاهده کنیم. زیرا در صورت استفاده از تیرآهن سبک یا بی کیفیت، عمر سازه کاهش یافته و امنیت ساختمان به خطر می افتد. 

 

مشخصات و انواع تیرآهن

تیرآهن ها از یک مقطع به شکل H برعکس تشکیل شده اند و شامل دو عضو جان و بال میباشند. به دو بخش پایین و بالای مقطع بال تیرآهن و به فاصله پشت تا پشت بال ها جان تیرآهن گفته میشود. نمره هر پروفیل با ارتفاع آن یا همان طول جان تیرآهن مشخص میشود. تیرآهن ها در ایران از شماره 12 تا 30 و در شاخه های 12 متری و از نوع سبک یا سنگین تولید میشوند. 


برای انتخاب یک تیرآهن ابتدا باید نوع پروفیل مدنظر را تعیین کنیم. تیرآهن ها به سه دسته اصلی IPE ، INP و IPB تقسیم میشوند. همچنین نوعی تیرآهن معروف به نام لانه زنبوری وجود دارد که برای تهیه آن، ابتدا جان یک تیرآهن را بصورت ذوزنقه ای برش می دهند و سپس به روشهای مختلف آنها را به هم جوش می دهند که باعث بوجود آمدن حفره های شش ضلعی در جان تیرآهن می شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت هاش لطفا به صفحه مربوطه مراجعه نمایید. 

 

انواع تیراهن موجود در بازار

 

انواع کارخانه تیرآهن در ایران

مهمترین ویژگی انتخاب یک تیرآهن وزن آن میباشد که آن هم بر اساس کشور و کارخانه تولیدکننده و استانداردی که تحت آن ساخته شده است متغیر میباشد. همچنین قیمت تیرآهن و کیفیت آن از عوامل موثر در انتخاب تیرآهن میباشد. در بین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن، محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان که به تیرآهن ذوب معروف هستند دارای بیشترین وزن و مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع میباشند. ضمنا مشخصات فنی تمام تیرآهن های ذوب مطابق با جدول اشتال میباشد، لذا قیمت آن همواره از سایر کارخانه ها بالاتر است. 
بارزترین روش تشخیص تیرآهن ذوب حک شدن آرم ESCO بر یک طرف بال به فاصله دو متر می باشد. تیرآهن های وارداتی اختلاف وزن کمی با تیرآهن ذوب دارند و ارزان تر میباشند. همچنین برندهای مختلف زیادی در بازار تیرآهن ایران موجود میباشند که وزن آنها از وزن تیرآهن ذوب کمتر است و قیمت پایین تری دارند. این برندها شامل اهواز، فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، یزد، آرین، ظفر بناب، ناب تبریز و... میباشند. این برندها استاندارد مخصوص خودشان و موارد مصرف گوناگونی دارند و از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند. 

 

 

نکات ضروری هنگام خرید تیرآهن

  1. قبل از هرکاری ابتدا باید نوع دقیق تیرآهن مورد نیاز و مشخصات آن را تعیین کنیم تا متحمل خسارات ناشی از خرید اشتباه نشویم.
  2. قبل از انتخاب بهتر است از کارشناسان آهنگر مشاوره لازم را بگیرید.
  3. خرید تیرآهن از کارخانه به صورت وزنی و کیلوگرم انجام میشود ولی در بازار به صورت شاخه ای به خرید و فروش میشود.
  4. با توجه به اوضاع بازار فولاد در کشور، قیمت ها مدام در حال تغییر میباشد و باید آخرین و به روز ترین قیمت را استعلام کنیم.
  5. برای مشاهده به قیمت روز تیرآهن در کارخانه و بازار، همچنین دریافت پیش فاکتور به صفحه محصول تیرآهن مراجعه فرمائید.
  6. همچنین لازم است در هنگام تحویل بار آن را کاملا بررسی کنیم.
  7. تعداد شاخه ها و وزن تیرآهن ها را کنترل کنیم. شکل و رنگ و کیفیت ظاهری و عدم زنگ زدگی و خوردگی و عدم کمانش تیرآهن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.


برای مشاهده قیمت لحظه ای در کانال تلگرام آهنگر همراه ما باشید. 

 

 

انواع کارخانه تیرآهن در ایران

 

مهمترین ویژگی انتخاب یک تیرآهن وزن آن میباشد که آن هم بر اساس کشور و کارخانه تولیدکننده و استانداردی که تحت آن ساخته شده است متغیر میباشد. همچنین قیمت تیرآهن و کیفیت آن از عوامل موثر در انتخاب تیرآهن میباشد. در بین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن، محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان که به تیرآهن ذوب معروف هستند دارای بیشترین وزن و مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع میباشند. ضمنا مشخصات فنی تمام تیرآهن های ذوب مطابق با جدول اشتال میباشد، لذا قیمت آن همواره از سایر کارخانه ها بالاتر است. 

بارزترین روش تشخیص تیرآهن ذوب حک شدن آرم ESCO بر یک طرف بال به فاصله دو متر می باشد. تیرآهن های وارداتی اختلاف وزن کمی با تیرآهن ذوب دارند و ارزان تر میباشند. همچنین برندهای مختلف زیادی در بازار تیرآهن ایران موجود میباشند که وزن آنها از وزن تیرآهن ذوب کمتر است و قیمت پایین تری دارند. این برندها شامل اهواز، فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، یزد، آرین، ظفر بناب، ناب تبریز و... میباشند. این برندها استاندارد مخصوص خودشان و موارد مصرف گوناگونی دارند و از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند.