بازار میلگرد اردیبهشت 1400 را چگونه گذراند؟

افزایش قیمت میلگرد در سایه بالا رفتن نرخ جهانی فولاد
انتشار: 1400/03/04
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
بازار میلگرد اردیبهشت 1400 را چگونه گذراند؟

می‌توان گفت در اردیبهشت‌ماه 1400 بازار میلگرد دچار سردرگمی بود. قاعدتاً ثبات و کاهش قیمت ارز در این ماه باید موجب کاهش قیمت میلگرد در بازار می‌شد اما افزایش قیمت جهانی فولاد بهانه خوبی برای افزایش قیمت میلگرد برای تولیدکنندگان بود. درمجموع نتیجه این کش‌وقوس‌ها به نفع تولیدکنندگان پیش رفت و تغییرات قیمت میلگرد در اردیبهشت‌ماه هم تا حدودی روند صعودی داشت که نشان از رکود تورمی بازار آهن و فولاد داشت.

 

 

نوسانات قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف در اردیبهشت 1400

به‌طور مثال قیمت میلگرد اصفهان سایز 20 از 13 هزار 700 تومان در اول اردیبهشت شروع شد و در تاریخ 30 اردیبهشت با حدود 900 تومان افزایش نرخ به قیمت 14 هزار و شش‌صد تومان رسید. نمودار تغییرات قیمت میلگرد 20 ذوب‌آهن اصفهان را در شکل زیر می‌بینید:

 

نمودار تغییرات قیمت میلگرد 20 ذوب‌آهن اصفهان

نمودار تغییرات قیمت میلگرد 20 ذوب‌آهن اصفهان

 

قیمت میلگرد ظفر بناب سایز 20 هم در روز 30 اردیبهشت 1400 با افزایش 650 تومانی نسبت به ابتدای ماه با قیمت 14 هزار 450 تومان معامله شد.

 

قیمت روز میلگرد ظفربناب

 

می‌توانید برای مشاهده تغییرات قیمت میلگرد ظفر بناب به شکل زیر مراجعه کنید:

 

تغییرات قیمت میلگرد 20 ظفر بناب

تغییرات قیمت میلگرد 20 ظفر بناب

 

چرا باوجود ثبات بازار ارز قیمت میلگرد همچنان بالا می‌رود؟

با مهار نسبی کرونا بیشتر صنایع جهان در حال بازگشت به شرایط عادی هستند و به همین دلیل تقاضا برای فولاد و سنگ‌آهن در جهان رو به افزایش است. به همین دلیل طی هفته‌های اخیر قیمت جهانی فولاد رو به افزایش بوده و تلاش‌های چین هم برای کنترل قیمت‌ها نتیجه‌ای نداد و همچنان روند قیمت فولاد صعودی است.

در ایران نیز برخی افراد بازار ساز وجود دارند که به دنبال نزدیک کردن قیمت‌های بازار داخلی به قیمت‌های جهانی فولاد هستند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد این افراد تاکنون در کار خود موفق بوده‌اند و توانسته‌اند با وجود کاهش قیمت ارز، قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی را افزایش دهند.

 

در اردیبهشت 1400 تقاضا در بازار میلگرد چگونه بود؟

اگر تحلیل بازار میلگرد را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که در بیشتر روزهای اردیبهشت 1400 تقاضای چندانی برای این مقطع فولادی وجود نداشت؛ زیرا خریداران به دلیل کاهش نرخ ارز، انتظار پایین آمدن قیمت میلگرد را داشتند. همین صبر خریداران و نبود تقاضا هم سبب شد تا در برخی روزها باوجود افزایش قیمت جهانی فولاد، بازار در برابر افزایش قیمت مقاومت کند و شاهد ثبات قیمت میلگرد باشیم. اما افزایش مداوم قیمت جهانی سنگ‌آهن و فولاد این مقاومت را نیز شکست و در روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه شاهد شیب افزایشی قیمت میلگرد در بازار بودیم.

انتظار خریداران برای روشن شدن نتایج پیامدهای اقتصادی مذاکرات برجام را می‌توان عامل دیگری برای کاهش تقاضا در بازار دانست. در حال حاضر با توجه به قیمت‌ها تنها خریدارانی اقدام به سفارش میلگرد می‌کنند که نیاز قطعی به این محصول داشته باشند.

 

عرضه میلگرد در بورس کالا در اردیبهشت‌ماه 1400 چگونه بود؟

در اردیبهشت‌ماه شاهد عرضه بالای میلگرد در بورس کالا بودیم درحالی‌که تقاضای چندانی وجود نداشت. معاملات صورت گرفته نیز اغلب با قیمتی نزدیک به قیمت پایه انجام می‌شد. البته در هفته آخر اردیبهشت‌ماه 1400 به دلیل تداوم روند صعودی قیمت جهانی فولاد و احتمال افزایش قیمت بیشتر مقاطع فولادی، تقاضا در بازار تا حدودی بیشتر شده است.

درمجموع تنها 42 درصد از مجموع عرضه میلگرد در بورس کالا در اردیبهشت‌ماه 1400 مورد معامله قرار گرفت. قیمت کشف‌شده میلگرد در بورس کالا هم در این مدت 4.5 درصد رشد داشت.

 

پیش‌بینی تغییرات قیمت میلگرد در خرداد 1400

کاهش موجودی سنگ‌آهن انبارها در چین سبب شده که همچنان با افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن مواجه باشیم که درنهایت منجر به افزایش قیمت میلگرد در بازار خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رود باوجود نبود تقاضا قیمت‌ها در ماه آینده همچنان رو به بالا باشد. در این شرایط از یک‌سو باید دید وضعیت سیاسی کشور و نرخ ارز به چه ترتیبی پیش خواهد رفت؛ و از سوی دیگر روند قیمت آهن را دنبال کرد.

ندا حیدری
- نویسنده
ارسال نظر جدید