مقایسه میلگرد ظفر بناب و میلگرد ذوب آهن

نکات مهم خرید میلگرد بناب و میلگرد ذوب آهن
انتشار: 1399/07/24
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
مقایسه میلگرد ظفر بناب و میلگرد ذوب آهن

 

میلگرد از محصولات پرکاربرد در ساختمان‌سازی بوده که انتخاب آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل لازم است پیش از خرید اطلاعات خود را در مورد این محصول افزایش دهید. مجتمع ذوب آهن و کارخانه ظفر بناب دو برند معروف در تولید میلگرد در ایران هستند که محصولاتشان از کیفیت خوبی برخوردار است. اغلب ممکن است فعالان حوزه ساخت‌وساز در خرید میلگرد، بین انتخاب هریک از این دو نوع برند دچار تردید شوند. به همین دلیل در ادامه مقایسه میلگرد ظفر بناب و میلگرد ذوب آهن را در نظر داشته و بدین منظور به توضیح مختصری در مورد انواع میلگرد تولیدی این دو کارخانه، موقعیت جغرافیایی کارخانه ظفر و ذوب آهن، استانداردهای به‌کاررفته در میلگرد کارخانه ذوب آهن و میلگرد کارخانه ظفر بناب، وزن میلگرد بناب و ذوب آهن، قیمت میلگرد بناب و ذوب آهن و خرید میلگرد این کارخانه‌ها از بورس پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

برای خواندن مقالات بیشتر در حوزه آهن و فولاد و محصولات مکمل، به صفحه راهنمای خرید آهن و فولاد آهنگر سر بزنید.

 

 

 

انواع میلگرد ذوب آهن و میلگرد ظفر بناب

 

انواع میلگرد ذوب آهن و میلگرد ظفر بناب

ميلگردهاي توليدی مجتمع ذوب آهن اصفهان به‌صورت ساده يا آجدار در دو نوع متفاوت دوكي (مارپیچ جناقی) و يكنواخت (مارپیچ جناقی) به بازار عرضه می‌شوند. میلگردهای تولیدی این مجتمع فولادی در گریدهای A3 و A4 و سایزهای 12؛ 14؛ 16؛ 18؛ 20؛ 22؛ 25؛ 28؛ 32 بوده و به دلیل کیفیت بالایی که دارند همواره گزینه اول انبوه‌سازان و حتی شخصی‌سازان طرح‌های عمرانی و ساختمانی در شهرهای کوچک و بزرگ ایران هستند.

کارخانه ظفر بناب میلگردهای خود را در دو گرید A2 و A3 و در سایزهای ۸ تا ۱۴ میلی‌متر تولید می‌نماید که هریک ازنظر شکل ظاهری آج‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در گرید A3 آج‌ها به‌صورت ضربدری و هفت و هشتی بوده و اما در A2 به‌صورت منفرد و موازی هستند. انواع گریدهای میلگرد آجدار ظفر بناب در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. میلگرد گرید A2 برای پروژه‌های ساختمانی مناسب بوده و امکان عملیات جوشکاری بر روی آن وجود دارد اما توصیه می‌شود تا حد امکان این کار صورت نگیرد.

میلگرد A3 جزو میلگردهای سخت با آج پیچیده محسوب می‌شود که برای نگهداری بتن به کار می‌رود. جنس میلگرد A3 ظفر بناب ترد است و مناسب عملیات صنعتی و ساختمانی بوده و برای آهنگری و تغییر شکل با زاویه تند مناسب نیست. علاوه بر این عملیات جوشکاری روی این محصول مجاز نیست.

 

قیمت میلگرد بناب

 

جدول زیر انواع میلگرد تولیدی این دو کارخانه را نشان می‌دهند:

 

انواع میلگرد تولیدی این دو کارخانه

ردیف

نام محصول

کارخانه ذوب آهن

کارخانه ظفر بناب

1

میلگرد ساده 240

*

 

2

میلگرد آجدار مارپیچ آج  340

*

*

3

میلگرد آجدار مارپیچ آج 350

*

 

4

میلگرد آجدار جناقی آج 400

*

*

5

میلگرد آجدار جناقی آج 420

*

 

6

میلگرد آجدار مرکب آج 500

*

*

7

میلگرد آجدار مرکب آج 520

*

 

 

با کمی دقت در جدول بالا در می‌یابیم که کارخانه ذوب آهن تمامی میلگردها را اعم از میلگرد ساده 240، میلگرد آجدار مارپیچ آج  340، میلگرد آجدار مارپیچ آج 350، میلگرد آجدار جناقی آج 400، میلگرد آجدار جناقی آج 420، میلگرد آجدار مرکب آج 500 و میلگرد آجدار مرکب آج 520 را تولید می‌کند و کارخانه ظفربناب تنها میلگرد آجدار مارپیچ آج 340، میلگرد آجدار جناقی آج 400 و میلگرد آجدار مرکب آج 500را تولید می‌کند.

 

موقعیت جغرافیایی کارخانه ظفربناب و کارخانه ذوب آهن

مجتمع ذوب آهن اصفهان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریلی در سال 1350 در 45 کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان و در شمال مرکز شهرستان لنجان در منطقه‌ای موسوم به دشت طبس تأسیس شد. مجتمع فولاد ظفر بناب در سال 1386 در شهرک صنعتی سهند منطقه بناب استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد. این مجتمع از سال 1386 با تجهیز امکانات زیربنایی در زمینه تولید میلگرد، موفق به تولید میلگرد در سایزهای مختلف شد. میلگرد ظفر بناب یکی از سبک‌ترین میلگردهای موجود در بازار میلگرد کشور است.

 

استفاده از میلگرد ظفر بناب و ذوب آهن

 

استانداردهای به کار رفته در میلگرد ذوب آهن و ظفر بناب کدام است؟

میلگرد در کشورهای مختلف به دلیل شرایط جوی متفاوت باید خواص مکانیکی خاصی داشته باشد. به همین دلیل انواع میلگرد در هر کشوری استاندارد مربوط به خود را دارد. به‌طور دقیق‌تر باید گفت هر کارخانه‌ای استاندارد خاصی را برای تولیدات خود در نظر می‌گیرد. هرچه این استاندارد تطابق بیشتری با استانداردهای بین‌المللی داشته باشند، کیفیت محصول تولیدشده بالاتر خواهد بود. استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ از روی چند استاندارد گوناگون ازجمله مرجع اروپایی EN، استاندارد آلمان DIN، استاندارد ژاپن JIS، استاندارد آمریکاASTM  و ISO است و بیشتر میلگردها طبق این استاندارد تهیه و تولید می‌گردد.

طبق این استاندارد، میلگرد به 3 گروه تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

 

 میلگرد گرید A1

این نوع میلگرد صاف و دارای مقاومت کششی 3،800 بر سانتی‌متر مربع و مقاومت تسلیم 2،300 سانتی‌متر مربع است.

 

 میلگرد گرید A2

این نوع میلگرد مقاومت کششی ۵۰۰۰ بر سانتی‌متر مربع و مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ سانتی‌متر مربع دارد. این نوع میلگرد دارای برجستگی‌های عرضی یکنواخت به‌صورت دو رشته آج مارپیچ هم‌جهت در دو طرف برجستگی طولی است.

 

 میلگرد گرید A3

میلگرد گرید A3  آجدار بوده که مقاومت کششی آن ۶۰۰۰ بر سانتی‌متر مربع و مقاومت تسلیم آن ۴۰۰۰ سانتی‌متر مربع است. این نوع میلگرد دارای برجستگی‌های عرضی یکنواخت در دو طرف برجستگی طولی و به‌صورت دونیم مارپیچ یکی در جهت عقربه ساعت و دیگری در جهت عکس آن در دونیمه طولی میلگرد است.

 

میلگردهای تولیدی مجتمع ذوب آهن بیشتر مطابق با استانداردهای روسی و استاندارد ایرانی 3132 تهیه می‌شود و میلگردهای تولیدی کارخانه ظفر بناب نیز طبق استانداردهای DIN اروپا و ASTM آمریکا و استاندارد ملی ایران تهیه و تولید می‌گردند.

 

همچنین مجتمع فولاد ظفر بناب برای محصولات خود گواهینامه‌ی استاندارد ISO14001 و ISO-OHAS_18001 را اخذ نموده است.

 

میلگرد کلاف ذوب آهن و ظفر بناب

 

تفاوت میلگرد ذوب آهن و میلگرد ظفر بناب در چیست؟

وزن میلگرد با رابطه زیر مشخص می‌شود که وابسته به سایز و طول میلگرد خواهد بود:

فرمول وزن میلگرد

در مقایسه وزن میلگرد بناب و ذوب آهن باید گفت که میلگرد ظفر بناب جز سبک‌ترین میلگردهای تولیدشده در کشور بوده و در نقطه مقابل وزن میلگرد ذوب آهن نزدیک‌ترین مقادیر را به جدول اشتال دارد و سنگین‌ترین میلگرد تولیدشده در کشور است. وزن میلگرد ظفر بناب بر اساس سایز آن‌ها مشخص می‌شود که در زیر وزن استاندارد آن‌ها آمده است.

 

وزن هر شاخه 12 متری میلگردهای ظفر بناب و ذوب آهن

ردیف

سایز میلگرد

وزن میلگرد به کیلوگرم

میلگرد بناب

میلگرد ذوب آهن

1

8

4.2

4.74

2

10

6.2

7.392

3

12

10.2

10.656

4

14

13.6

14.52

5

16

17.3

18.96

6

18

22.1

24

7

20

28

29.64

8

22

35.5

37.76

9

25

45.9

46.2

 

 

قیمت میلگرد بناب و ذوب آهن

قیمت میلگرد به ابعاد شاخه، وزن و گرید فولاد وابسته است. در این میان نام کارخانه سازنده میلگرد از عوامل مهم دیگری بوده که در قیمت‌گذاری این محصول نقش بسزایی دارد. در مقایسه قیمت میلگرد بناب و ذوب آهن ذکر این نکته ضروری است که قیمت هر کیلوگرم میلگرد بناب بیش از قیمت میلگرد ذوب آهن است؛ اما ازآنجایی‌که میلگرد ذوب آهن چگالی بیشتری از میلگرد بناب دارد، در محاسبه‌ی شاخه‌ای قیمت میلگرد ذوب آهن بالاتر از قیمت میلگرد بناب خواهد شد.

 

میلگرد آجدار ذوب آهن

 

خرید میلگرد این کارخانه‌ها از بورس

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی بوده که در چند سال اخیر به‌شدت دچار نوسان قیمت بوده است. قیمت میلگرد اصفهان و قیمت میلگرد بناب هم از این امر مستثنا نبوده‌اند. در همین راستا برای شفافیت قیمت‌گذاری مقاطع فولادی عرضه این محصولات در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت تا قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس میزان عرضه و تقاضا صورت بگیرد. هریک از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، این محصول را تحت یک سبد کالا در بورس عرضه می‌کنند که ترکیبی از میلگرد با سایزهای مختلف است. خریدار باید از قبل کد مشتری دریافت کرده باشد و از طریق کارگزاری خود اقدام به خرید نماید. البته در نظر داشته باشید که در حال حاضر خرید میلگرد از بورس تنها برای اشخاص حقوقی امکان‌پذیر است.

اگر شما نیز قصد خرید میلگرد را دارید می‌توانید با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، بودجه‌بندی پروژه، شرایط اقلیمی محل پروژه و در نظر داشتن کاربری ساختمان خود بهترین انتخاب را میان میلگرد ذوب آهن و میلگرد بناب داشته باشید.

با کارخانه ظفر بناب آشنا شوید
کارخانه فولاد ظفر بناب از تولیدکنندگان فولاد در نزدیکی شهر بناب است که این شهر را به یکی از قطب‌های تولید میلگرد در کشور تبدیل کرده‌ است. درباره آن بیشتر بدانید...
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

وزن میلگرد اصفهان به بخش بالایی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک تر است، در حالی که وزن میلگرد ظفر در بخش پایینی قرار می‌گیرد. 

پاسخ :

کارخانه ظفر بناب میلگردهای خود را در دو گرید A2 و A3 و در سایزهای ۸ تا ۱۴ میلی‌متر تولید می‌کند که هریک ازنظر شکل ظاهری آج‌ با یکدیگر متفاوت هستند. در گرید A3 آج‌ها به‌صورت ضربدری و هفت و هشتی بوده، اما در گرید A2 به‌صورت منفرد و موازی هستند.

پاسخ :

ميلگردهاي ذوب‌آهن اصفهان به‌صورت ساده وآجدار و در دو نوع متفاوت دوكي (مارپیچ جناقی) و يكنواخت (مارپیچ جناقی) تولید می‌شوند. میلگردهای تولیدی این مجتمع فولادی در گریدهای A3 و A4 و سایزهای 12 تا 32 میلی‌متر موجود هستند. 

نظرات
داوود سهندی
یکشنبه 24 مرداد 1400
ظفر بناب میلگرد A4 هم داره؟
مدیر سایت
یکشنبه 24 مرداد 1400
خیر. ظفر بناب فقط میلگرد A2 و A3 تولید می کنه. 
سجاد سهندی
چهارشنبه 9 تیر 1400
از بین این دو کارخانه، کدوم میلگرد A4 عرضه میکنه؟
مدیر سایت
چهارشنبه 9 تیر 1400
کارخانه ذوب آهن میلگرد A4 هم تولید می کنه. 
سهیل سجادی
سه شنبه 11 خرداد 1400
آیا میلگرد بناب و ذوب آهن در بورس عرضه میشوند
مدیر سایت
سه شنبه 11 خرداد 1400
بله هر دو این کارخانه ها محصولات خود را در بورس هم عرضه میکنند.
ارسال نظر جدید